Houtwerk is dinsdagavond verlaten. Geen machines die staan te loeien en de radio staat uit. Alleen Steve blijft iets langer in de werkplaats aan het werk aan een eigen project.
Voordat Steve bij Houtwerk werkte heeft hij meegewerkt aan de reconstructie van het houten oorlogsschip “De Delft”. Dit is een bijzonder project. Het is het grootste reconstructie-project van Europa. De scheepswerf in Rotterdam is 4 dagen in de week geopend zodat iedereen de bouw van het 18de-eeuwse linieschip kan volgen. Steve heeft in de kapiteinshutten gewerkt.
Naast een geweldige ervaring op de Delft heeft Steve ook een stuk eiken meegekregen. Het bleek voor de reconstructie van het schip onbruikbaar en dat ligt niet aan het ene kleine gaatje dat het bezoek van de boktor verraadt. Het stuk is gedeeltelijk kopshout en gedeeltelijk langshout. Dit komt doordat het het laatste stukje van de boom was. Met de mobiele lintzaag is langs een grote tak gesneden. Dit heeft invloed gehad op de afwijkende vorm en ook op de vlamtekening. Verder is de buitenkant eerder gedroogd dan de binnenkant van het hout. Dat kun je zien aan de barsten die zijn ontstaan langs de randen. Als het hout buiten droogt zou je dit kunnen voorkomen. (Lees hier meer over de mobiele lintzaag en het proces van boom naar hout.)
Het vreemdgevormde en nu al doorleefd uitziende hout wordt onder de handen van Steve een tafeltje. Het ziet er nu al prachtig uit. Misschien wel juist door de ronde vorm, de komst van de boktor en de natuurlijke barsten. De poten zijn eveneens vervaardigd van restmateriaal.